Wetgevingsoverleg 12 september gaat door

10-09-2022 21:19

Het heeft er nog even om gespannen, of het eerste debat over de nieuwe pensioenwet wel door zou gaan. Maar een verzoek van een groot aantal oppositiepartijen om het debat uit te stellen, heeft het uiteindelijk niet gehaald: de coalitie hield de rijen gesloten en stemde tegen.

Aanleiding voor het verzoek was de toegenomen onduidelijkheid over nou juist de voornaamste belofte van de nieuwe wet: een koopkrachtiger pensioen, dat dus vaker dan nu wordt verhoogd als de prijzen stijgen. Die twijfels of dat koopkrachtigere pensioen er wel komt waren er al (het is niet voor niets het voornaamste bezwaar van de Koepel Gepensioneerden en andere seniorenorganisaties tegen het nu voorliggende wetsvoorstel), maar ze werden onlangs nog vergroot door de minister zelf. Die probeerde met een tabel aan te tonen dat het met die koopkracht wel goed zat, maar maakte daarbij (onbedoeld) vooral duidelijk dat het tegendeel het geval is.

Uitstel tot er meer duidelijkheid is, zou een logisch gevolg zijn geweest. De Seniorencoalitie pleitte daar voor. Een pleidooi dat niet alleen door een groot deel van de oppositie in de Tweede Kamer werd overgenomen, maar bijvoorbeeld ook door de hoofdredactie van De Telegraaf.

Maar dat uitstel komt er dus vooralsnog niet. Wel zal het eerste debat, een zogenaamd ‘wetgevingsoverleg’ (dat niet in de grote, plenaire zaal plaatsvindt), in twee delen worden geknipt. Reden daarvoor is de grote hoeveelheid spreektijd die veel partijen hebben aangevraagd. Dat is overigens een indicatie voor de vele vragen die bij veel woordvoerders nog leven. De Koepel Gepensioneerden zal die woordvoerders, op hun verzoek, overigens voorzien van de nodige argumenten waarom de rekensommetjes van de minister, en haar reactie daarop, niet kloppen.

Tenslotte: zoals eerder aangegeven, is het belangrijk dat gepensioneerden laten zien dat er voor hen veel op het spel staat. Zij zijn namelijk degenen die de gevolgen van het niet koopkrachtiger worden van hun pensioen direct in hun portemonnee voelen.

Daarom opnieuw de uitnodiging om het debat (dat om 10.00 uur begint) bij te wonen. Aanmelden kan via onderstaande link (let op het aanvinken van de juiste datum: 12-09-2022), maar hoeft niet. Wel nodig is het meenemen van een identiteitsbewijs. U vindt de Tweede Kamer aan de Bezuidenhoutseweg 67 in Den Haag (naast het Centraal Station).

Bezoekers Registratie | Tweede Kamer der Staten-Generaal