Voorzitter commissie pensioenen Koepel in PensioenPro

16-10-2022 21:24

Nadat minister Schouten een tijdje terug in de fout ging met een tabel die iedereen ervan moest overtuigen dat het met de koopkracht wel goed zit in de nieuwe Pensioenwet, deed ze onlangs een nieuwe poging.

Maar ook die poging, in de vorm van berekeningen van een paar ‘voorbeeld-fondsen’, leverde meer nieuwe vragen op dan erdoor werden beantwoord. Volgens die berekeningen zullen de pensioenen van gepensioneerden ‘vrijwel even hoog of iets hoger zijn’ na invoering van de wet dan onder de huidige pensioenregelingen. Als je de berekeningen moeten geloven, kunnen de pensioenen van jongeren wel zes tot acht keer zo hoog uitvallen.

In PensioenPro, nota bene het blad van de pensioensector zelf, wordt echter ook van deze nieuwe poging van de minister gehakt gemaakt. Daarbij komt ook de voorzitter van de Pensioencommissie van de Koepel Gepensioneerden, Jos Berkemeijer, aan het woord. Berkemeijer (actuaris): ‘Iedereen kent het voorbeeld van de rivier met een gemiddelde diepte van een meter, waarin je niet kunt verdrinken. Wat heeft een gepensioneerde aan een gemiddeld pensioen van 10% hoger dan in het huidige stelsel, als de uitkering heel laag is bij aanvang?’ Want dat is de truc die in de nieuwe berekeningen wordt uitgehaald: door met een laag pensioen te beginnen, blijft meer geld in kas dat later kan worden uitgedeeld. De nieuwe berekeningen bieden bovendien geen enkel inzicht in de koopkracht, terwijl het belangrijkste doel van de nieuwe Pensioenwet nou net is pensioenen meer te laten meegroeien met de inflatie.’

Berkemeijer pleit voor een simpele, eerlijke berekening. Daarbij moeten de uitkeringen voor verschillende leeftijdsgroepen worden gepubliceerd bij verschillende door het pensioenfondsen te halen rendementen (bijvoorbeeld 0%, 2% en 4%): ‘Dan is er geen discussie … en kan iedereen zien hoe het pensioen uitvalt bij een bepaald rendement.’