Vitamine D in het basispakket!

04-06-2022 16:24

Binnenkort praat de Tweede Kamer over het advies van het Gezondheidsinstituut om vitamine D niet langer vergoed te laten worden vanuit het basispakket van de zorgverzekering.

Vitamine D is belangrijk voor het behoud van sterke botten en een sterk gebit. Een tekort kan leiden tot onder meer botontkalking. Voor de meeste mensen is een lage dosering voldoende en die is via de drogist te krijgen. Maar zo'n anderhalf miljoen Nederlanders krijgen een hoge dosering op recept. En die wordt nu nog vergoed via het basispakket.

Juist de meest kwetsbare patiënten, waaronder senioren, zullen worden getroffen als vitamine D uit het basispakket wordt gehaald. Apothekers zien dat mensen een middel niet meer nemen als ze het zelf moeten gaan betalen, vooral niet als ze al hoge zorgkosten hebben of een laag inkomen. Op termijn kan het besluit om vitamine D niet meer te vergoeden juist leiden tot extra zorgkosten, omdat meer mensen bijvoorbeeld botten breken door een tekort aan vitamine D. Dat betekent ook een grotere druk op de wijkverpleging, mantelzorg en revalidatiezorg.

De Koepel Gepensioneerden heeft daarom samen met andere seniorenorganisaties, patiëntenvereniging en de vereniging van apothekers het parlement aangeschreven om het advies van het Gezondheidsinstituut niet zomaar over te nemen.