Van de krant naar de Kamer

14-11-2022 21:53

Deze week debatteerde de Tweede Kamer opnieuw over de nieuwe Pensioenwet. Nu dan toch echt voor de laatste keer, was de verwachting van velen. En de hoop van minister en coalitiepartijen.

Maar nee: toen de voorzitter het debat om kwart over elf ‘s avonds afhamerde, was het laatste woord over de nieuwe wet nog steeds niet gesproken. Dinsdag 15 november wordt besloten wanneer de discussie wordt voortgezet. En of de Kamer daarbij alsnog gaat wachten op het eind deze maand verwachte rapport van de commissie parameters. Die commissie gaat de aannames opleveren waarmee pensioenfondsen straks moeten rekenen bij bijvoorbeeld de verdeling van de 1500 miljard pensioenvermogen over miljoenen werkenden en gepensioneerden.

Omdat de Koepel Gepensioneerden het huidige wetsvoorstel onvoldoende vindt, probeerden we het debat ‘s ochtend nog te beïnvloeden met een flink opinieartikel dat voorzitter John Kerstens namens de Seniorencoalitie (waarin de Koepel samenwerkt met ANBO, KBO-PCOB en NOOM) schreef voor Trouw. In dat door de krant paginagroot afgedrukte stuk gaf hij opnieuw de drie hoofdpunten van de samenwerkende seniorenorganisaties aan: een koopkrachtig pensioen, meer zeggenschap en een eerlijke overstap naar het nieuwe stelsel.

Kerstens sloot z’n opinieartikel af met deze opmerking:

‘Deze aanpassingen zijn nodig om het vertrouwen in ons pensioenstelsel terug te brengen. En niet alleen in ons pensioenstelsel. Wat hier ook op het spel staat, is het vertrouwen in de politiek zelf. Met een niet al te best track-record als het gaat om grote stelselherzieningen, kan Den Haag zich bij deze ‘moeder van alle stelselherzieningen’ niet een nieuw drama veroorloven. Zeker niet na daar zo vaak voor gewaarschuwd te zijn.’

Het hele artikel leest u hier:

Nieuwe pensioenstelsel moet terug naar de tekentafel | Trouw