Vaker betaalproblemen onder ouderen

11-12-2021 15:28

Volgens het Bureau Kredietregistratie (BKR) is het afgelopen jaar het aantal mensen dat problemen heeft om z’n rekeningen te betalen afgenomen. Op één groep na: senioren. Dat blijkt uit de jaarlijks door het BKR gepresenteerde Kredietbarometer. Bij senioren namen de financiële problemen dus juist toe.

Grootste boosdoener, volgens datzelfde BKR: het al jarenlang niet verhoogd zijn van de pensioenen. Juist nu de inflatie fors toeneemt (afgelopen maand werd de hoogste stijging in bijna 40 jaar aangetikt), gaat het langjarig uitblijven van indexatie echt pijn doen. Zo’n 100.000 senioren komen niet meer rond en hebben inmiddels (vaak forse) schulden. https://www.bkr.nl/pers/2021/12/opnieuw-minder-nederlanders-met-betalingsproblemen/

Ook deze week werden in de Tweede Kamer weer moties ingediend om te komen tot koopkrachtreparatie en indexatie van de pensioenen. Maar ook deze week stuitten die op een ‘njet’ van regeringspartijen: ‘Er is al genoeg gedaan en bovendien is de huidige inflatiegolf maar tijdelijk. Misschien.’ Toch heeft de Koepel Gepensioneerden onlangs opnieuw op maatregelen aangedrongen. Mogelijk, zo wordt links en rechts gefluisterd, volgen die in het nieuwe regeerakkoord. Maar: eerst zien en dan geloven.