Pensioenen niet omhoog, kosten wel. En hoe!

25-09-2021 20:42

De pensioenen van de meeste senioren worden inmiddels al dik tien jaar niet of nauwelijks verhoogd. Dat heeft gepensioneerden inmiddels flink wat koopkracht gekost.

En hoewel partijen bij het pensioenakkoord geen haast maken met het snel weer mogelijk maken van indexatie, hoor je ze er in de krant wel eens over. Maar waar je ze nooit over hoort, zijn de kosten die pensioenfondsen maken.

Die kosten bedragen inmiddels, zo blijkt uit onderzoek, meer dan 10 miljard euro. Meer dan 10 miljard. Per jaar. Voor directeuren, bestuurders, accountmanagers, gebouwen, ICT, briefpapier en noem het maar op. Het grootste deel van die 10 miljard gaat echter naar de beleggers die pensioenfondsen inhuren. Die beleggen een geld van henzelf, maar van werkenden en gepensioneerden.

De truc is dat altijd, ook deze keer weer, wordt gezegd dat die kosten wel meevallen als je ze afzet tegen de inmiddels 1900 miljard euro aan pensioenvermogen. Maar wat als je ze nou eens afzet tegen het aantal werkenden en gepensioneerden? Hoeveel ‘betaalt’ elk van hen aan die 10 miljard mee? Nou, ongeveer 1000 euro. Per jaar.

Natuurlijk kost het uitvoeren van pensioenregelingen geld. En natuurlijk moet pensioengeld belegd worden, en moet dat slim gebeuren. Anders wordt niet of nauwelijks rendement gemaakt. En dat is wel nodig. Maar dat dat zó veel moet kosten! Daar zou je bijvoorbeeld vakbonden toch ook wel eens over willen horen. In de krant. Maar zeker ook in pensioenfondsen, waar ze immers zelf aan het stuur zitten en dus ook over die kosten gaan.