Lidvereniging Koepel Gepensioneerden ook grootste bij ABP

11-06-2022 15:46

In de Nieuwsbrief van vorige week kon u lezen dat de in de bouw actieve lidverenigingen van de Koepel de verkiezingen voor de geleding gepensioneerden in het verantwoordingsorgaan van het pensioenfonds voor de bouwnijverheid hadden gewonnen: de Vereniging Pensioengerechtigden Bouw kwam als grootste uit de bus en behaalde samen met de Vereniging Pensioengerechtigden VolkerWessels (óók aangesloten bij de Koepel) zelfs de absolute meerderheid.

Deze week kunnen we meer goed nieuws melden: ook bij de verkiezingen voor het verantwoordingsorgaan van het ABP (het grootste bedrijfstakpensioenfonds in ons land) werd een lidvereniging van de Koepel de absolute winnaar: de NBP (Nederlandse Bond voor Pensioenbelangen) behaalde maar liefst drie zetels. Tel daar nog bij de twee zetels die de FOG (de Federatie van Onafhankelijke Gepensioneerden-ABP, eveneens lid) behaalde en vanaf 1 juli behartigen maar liefst vijf via hun vereniging bij de Koepel aangesloten seniorenvertegenwoordigers de belangen van de gepensioneerden bij het ABP. Meer dan ooit tevoren. Vermeldenswaard is overigens dat een paar van de nieuwe leden van het verantwoordingsorgaan allesbehalve onbekenden zijn van de Koepel en haar voorgangers: zo maken straks Rob de Brouwer (pas nog benoemd als erelid van de vereniging van gepensioneerden van Hoogovens) en Martin van Rooijen (nu Eerste Kamerlid voor 50+, daarvóór onder meer voorzitter van de KNVG) er straks deel van uit.

Bij ondernemingspensioenfondsen is het al een tijdje zo, maar duidelijk is dat nu ook bij de grote bedrijfstakpensioenfondsen de Koepel Gepensioneerden een steeds grotere rol gaat spelen. Zo wordt het monopolie van vakbonden als het gaat om het zijn van dé vertegenwoordiger van gepensioneerden doorbroken. En dat is goed nieuws.