Lidorganisaties Koepel grootste in verantwoordingsorgaan bouw

04-06-2022 16:26

Voor het eerst zijn lidorganisaties die aangesloten zijn bij de Koepel Gepensioneerden de grootste geworden bij de verkiezingen voor een verantwoordingsorgaan van een bedrijfstakpensioenfonds. Terwijl dat bij ondernemingspensioenfondsen al jarenlang het geval is, hebben nu ook in de bouw meer gepensioneerden op Koepelverenigingen gestemd dan op de traditionele vakbonden.

Bij het bedrijfstakpensioenfonds voor de bouwnijverheid werd zelfs een absolute meerderheid behaald. Drie van de zes voor gepensioneerden bestemde zetels in het verantwoordingsorgaan kwamen bij de Vereniging Pensioengerechtigden BOUW terecht terwijl de Vereniging Pensioengerechtigden VolkerWessels een zetel in de wacht sleepte. CNV en FNV, traditioneel verreweg het grootst, moesten deze keer elk met één zetel genoegen nemen.

Dat betekent dat de belangen van gepensioneerden in de bouw nu bij meerderheid behartigd zullen gaan worden door echte gepensioneerdenverenigingen. En dat is belangrijk tegen de achtergrond van alle besluiten die in de sector moeten worden genomen in de aanloop naar een eventueel nieuw pensioenstelsel. Besluiten die niet in de laatste plaats juist ook voor gepensioneerden van belang zijn.

Uiteraard kunnen de lidorganisaties van de Koepel Gepensioneerden daarbij rekenen op ondersteuning van de Koepel. Zo zal over enige tijd (overigens voor alle Koepel-Leden in verantwoordings- en belanghebbendenorganen) opnieuw een scholingsdag worden georganiseerd, wordt momenteel de laatste hand gelegd aan een handleiding rondom het aan gepensioneerdenverenigingen straks toekomende hoorrecht en staat een nieuwe bijeenkomst van het platform bedrijfstakpensioenfondsen in de planning.