Kritiek Kamer op chantage minister

23-10-2022 20:43

Onlangs zag minister Schouten zich genoodzaakt opnieuw een vertraging van de nieuwe pensioenwet aan te kondigen. Die gaat nu niet op 1 januari 2023, maar een half jaar later in. Tenminste: als Tweede en Eerste Kamer met de wet instemmen. Om daar extra druk op te zetten, meldde de minister tegelijkertijd dat de (na een eerdere lobby van de Koepel Gepensioneerden en haar collega seniorenorganisaties) totstandgekomen soepelere indexatieregels niet mee opschuiven. Met andere woorden: die houden op 1 januari op.

Gevolg: deelnemers en gepensioneerden waarbij pensioenfondsen normaal gesproken in de eerste helft van volgend jaar besluiten over verhoging van de pensioenen vissen achter het net. Daarnaast zouden door het niet verlengen van de soepelere regels, die ook een stokje steken voor pensioenkortingen, wel eens een paar honderdduizend gepensioneerden (onder meer in de detailhandel) geconfronteerd kunnen worden met een verláging van hun pensioen.

Uiteraard heeft de Koepel Gepensioneerden daartegen stevig geprotesteerd. Voorzitter John Kerstens:
‘Het is pure chantage om werkenden en gepensioneerden de dupe te laten worden van een vertraging in de behandeling van een wet waar ze part noch deel aan hebben. Het is immers de minister zelf die de wet moet uitstellen, omdat ze haar huiswerk niet op orde heeft.’  Voor het deze week hervatte wetgevingsoverleg over de nieuwe wet, heeft de Koepel Gepensioneerden stevig ingezet op het overtuigen van pensioenwoordvoerders van diverse politieke partijen dat deze beslissing van de minister echt niet kan. Zo werd daar bijvoorbeeld aandacht voor gevraagd op een partijbijeenkomst van de PvdA. Pensioenwoordvoerder Henk Nijboer zegde daarbij toe bij de minister aan te dringen op verlenging van de versoepelingsregels. Dat heeft hij vervolgens in het overleg met de minister ook gedaan. Hoewel hij daarin werd bijgevallen door meerdere partijen ging de minister nog niet door de bocht. Wel zegde ze toe ‘opnieuw naar een en ander te willen kijken.’ De Koepel Gepensioneerden is inmiddels met een aantal partijen in gesprek om de minsister met behulp van een Kamermotie sneller in beweging te krijgen.