Koepel Gepensioneerden wijst politiek opnieuw op het belang van échte indexatie

30-11-2021 14:30

Volgende week (dinsdag) bespreekt de Tweede Kamer de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. In de aanloop daarnaartoe heeft de Koepel Gepensioneerden (samen met andere seniorenorganisaties) de woordvoerders van de verschillende politieke fracties aangeschreven.

Daarbij wordt aandacht gevraagd voor twee voor senioren belangrijke thema’s.

In de eerste plaats (uiteraard) de noodzaak om nu eindelijk echte indexatie van pensioenen te regelen. Niet met mooie woorden en valse beloftes, maar ín de portemonnee van gepensioneerden. Dat is cruciaal voor het op peil houden van de koopkracht van gepensioneerden en voor het draagvlak onder ons pensioenstelsel en de plannen daarmee. Politieke partijen worden aangespoord om van het kabinet te verlangen dat het effect van de onlangs met veel tamtam gesloten deal tussen coalitiepartijen en Groen Links en PvdA inzichtelijk wordt gemaakt.

Dan wordt duidelijk dat de door alle kranten overgenomen claim dat de meeste (zo niet alle) gepensioneerden hun pensioen in januari eindelijk weer verhoogd zien worden nergens op is gebaseerd. Sterker nog: dan zal blijken dat het tegendeel het geval is. Zo hebben de gepensioneerden in de (grote) sector zorg en welzijn inmiddels bericht gekregen dat indexatie er ook volgend jaar weer niet inzit. Dezelfde boodschap zal naar verwachting van de Koepel Gepensioneerden het overgrote deel van de gepensioneerden in ons land krijgen, ondanks alle mooie woorden.

Bedoeling is ervoor te zorgen dat partijen in de Tweede Kamer (die inmiddels stuk voor stuk zeggen snelle indexatie van pensioenen belangrijk te vinden) zich sterk maken voor ‘boter bij de vis’: niet alleen zeggen dat snelle indexatie van belang is, maar dat ook gewoon regelen.

In de brief wordt verder ingegaan op de situatie van ‘jongere kwetsbare senioren’. Uit eerder onderzoek dat de Koepel Gepensioneerden en collega-seniorenorganisaties hebben laten uitvoeren, blijkt dat zich juist ook onder deze groep veel mensen bevinden die de eindjes maar net aan elkaar kunnen knopen. PERSBERICHT: Steun nodig voor kwetsbare jonge senioren | Koepel Gepensioneerden Daarom is actie van de politiek gewenst.