Indexatie weer een stapje dichterbij

25-09-2021 20:36

Toen minister Koolmees, vakbonden en werkgevers het pensioenakkoord sloten, beloofden ze ‘een koopkrachtig pensioen’. Een pensioen dat eerder dan onder de huidige regels zou kunnen meegroeien met de prijsstijgingen. Een welkome belofte, nadat de meeste gepensioneerden hun pensioen al zo’n tien jaar niet hadden zien stijgen.

Probleem was wel dat die belofte pas zou worden ingelost bij het ingaan van het nieuwe stelsel dat in het pensioenakkoord werd afgesproken. Met ingang van 2026 dus.

De Koepel Gepensioneerden heeft daar vanaf het begin stevig tegen geprotesteerd: als er aan tien jaar bevriezing van de pensioenen nog eens zes worden aangeplakt voordat indexatie in beeld komt, kun je met recht spreken over een ‘verloren generatie’. Gepensioneerden die nooit zullen meemaken dat hun pensioen wordt verhoogd. Dat was voor de Koepel onaanvaardbaar. Ook in de aanloop naar de nieuwe regels (de zogenaamde ‘transitieperiode’) moet sprake kunnen zijn van indexatie.

Na heel wat overleg en druk zijn de partijen die het pensioenakkoord sloten nu aan het schuiven: inmiddels wordt gesproken over ‘de mogelijkheid van indexatie in 2022’. Dat is een stap, maar wat de Koepel Gepensioneerden betreft nog te vaag.

Daarom spreken John Kerstens en Jaap van der Spek (voorzitter en vicevoorzitter van de Koepel), samen met andere seniorenorganisaties, volgende week opnieuw met minister Koolmees. Overigens stemt de Tweede Kamer volgende week ook over een motie waarvoor de Koepel heeft gelobbyd. Die roept het kabinet op seniorenorganisaties nauwer bij de uitwerking van het pensioenakkoord te betrekken en op korte termijn duidelijkheid te verschaffen over snelle indexatie, een eerlijke overstap naar de nieuwe regels (waarbij rekening wordt gehouden met ontstane indexatie-achterstanden) en meer zeggenschap voor gepensioneerden.