Humanitas trakteert 75-jarigen op 75 taarten

26-03-2020 14:44

Humanitas afdeling Emmen/Borger-Odoorn viert het 75-jarig bestaan met een taartenactie. Iedere bewoner die in 1945 geboren is, en dus ook in 2020 75 jaar wordt, krijgt een heerlijke taart thuisbezorgd. Zo vieren de organisatie én de jarigen samen hun verjaardag.

Oproep

Bent of kent u een inwoner van de gemeente Emmen of Borger-Odoorn die in 2020 75 jaar wordt?
Meld u dan aan bij Djoek Grimme (06-53405804) of Zwaan Evenhuis (06-21598216). Of stuur een berichtje aan emmen@humanitas.nl.
Humanitas verrast de jarigen op zaterdag 30 mei met een heerlijke taart.

Opgericht voor de wederopbouw

Op 31 mei 1945 werd Humanitas opgericht. Direct na de bevrijding was er veel te doen aan de wederopbouw van ons door de oorlog verwoeste land. Kerkelijke organisaties pakten die taak op voor hun leden, zoals ze dat al jaren deden.

Humanitas richtte zich op het onkerkelijke deel van de bevolking. Ook zij waren getroffen door de verwoestingen van de oorlog en konden een steun in de rug gebruiken bij het weer op de rails krijgen van hun leven. Ondervoede kinderen uit de steden gingen op vakantie om aan te sterken.

Kinderen van NSB’ers, waarvan de ouders in de gevangenis zaten, werden opgevangen. En gevangenen die vrijkwamen, werden geholpen bij hun terugkeer in de maatschappij.

Voor een uitgebreide beschrijving van de geschiedenis van Humanitas van 1945 tot nu kunt u kijken op: https://geschiedenis.humanitas.nl/

Doel: de eigen kracht van mensen versterken In de loop van haar bestaan is Humanitas meegegroeid met de maatschappelijke veranderingen, maar de grondbeginselen zijn nog steeds actueel en richtinggevend voor de activiteiten. De vrijwilligers helpen mensen die een tijdje een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Dat doen ze door de eigen kracht van de mensen te versterken en hen te helpen de regie over hun leven weer op te pakken. Gelijkwaardigheid en verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en de ander staan daarbij centraal. De Humanitas vrijwilliger is geen professionele hulpverlener, maar handelt van mens tot mens.

Wat doet Humanitas afdeling Emmen/Borger-Odoorn? Kijk hiervoor op onze website www.humanitas.nl/afdeling/emmen