Betalingsverkeer wordt steeds duurder

05-11-2022 21:41

Uit eerdere onderzoeken  en reacties blijkt eens te meer dat consumenten niet tevreden zijn over de service van de banken. Met name de sluiting van veel bankkantoren zit veel mensen dwars. De mensen in kwetsbare posities, waar onder veel ouderen,  die niet of nauwelijks in staat zijn om met de computer of de telefoon te bankieren ondervinden grote problemen bij het betalingsverkeer en overige dagelijkse bankzaken. Overduidelijk blijkt steeds de behoefte aan persoonlijk contact. Eerder hebben wij gemeld hierover met de banken en De Nederlandsche Bank in gesprek te zijn samen met andere maatschappelijke organisaties.

Bij verminderde service verwacht je geen verhoging van de tarieven voor het betalingsverkeer. Het tegendeel is het geval. De laatste jaren zijn de abonne-mentskosten op de betaalrekeningen met meer dan 40% gestegen. Alleen dit jaar al met 10%. Eén van de grootste banken ING heeft aangekondigd de abonnements-tarieven per 1 januari 2023 te verhogen: bij de duurdere pakketten is de verhoging 10%, bij de goedkopere pakketten met maar liefst 42%. Dat zijn nu juist de pakketten die worden afgenomen door mensen in kwetsbare posities, mensen die minder te besteden hebben en al enorm veel last hebben van de torenhoge energie prijzen, hoge huren, duurdere boodschappen en hogere zorgkosten.

De Koepel Gepensioneerden en andere seniorenorganisaties vinden dit een zorgelijke ontwikkeling en zullen dit nadrukkelijk aan de orde stellen in de gesprekken met de banken o.a.  in het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer. Ook de Consumentenbond heeft veel aandacht voor dit onderwerp. Lees hier de column van Sandra Molenaar in de Telegraaf.

Wij houden u  de komende tijd op de hoogte.

 

 

© 2016 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode