Aanpassing schema behandeling nieuwe Pensioenwet in Tweede Kamer

30-09-2022 22:25

En weer is er een aantal wijzigingen in het schema van de debatten over de nieuwe Pensioenwet in de Tweede Kamer. De behandeling van de nieuwe wet neemt veel meer tijd in beslag dan coalitiepartijen aanvankelijk hadden ingeschat, niet in de laatste plaats door de kritiek die de Koepel Gepensioneerden en andere seniorenorganisaties op het wetsvoorstel hebben.

Het eerder deze maand afgebroken wetgevingsoverleg zal nu worden voortgezet op maandag 10 oktober aanstaande. Van 14.30 tot 22.00 uur kruisen pensioen-woordvoerders en minister dan de degens om elkaar twee dagen later opnieuw te ontmoeten.
Want ook op woensdag 12 oktober zijn de agenda’s van 10.00 tot 18.00 uur schoongeveegd voor een verder vervolg. De week daarop, 19 oktober, is vooralsnog zoals dat heet ‘met potlood ingevuld’. Of ook die dag een wetgevingsoverleg zal plaatsvinden, hangt af van vragen die na de eerdere debatten nog resteren.

Daarna maken pensioenwoordvoerders opnieuw hun mind op en zal (in principe) het afrondende wetgevingsdebat in de grote plenaire zaal worden ingepland. Wanneer dat is, is nog niet bekend. Pas daarna kan tot stemming worden overgegaan, waarna de Eerste kamer zich nog over het wetsvoorstel zal buigen.
En ook daar leven nog de nodige bezwaren en vragen.

Al met al: of de door het kabinet gewenste 1 januari 2023 datum van in werking treden van de nieuwe wet zal worden gehaald, blijft onzeker.

Voor wie één van de debatten (of een deel daarvan) live wil bijwonen: dat kan. Aanmelding kan ter plaatse of via onderstaande link (wel de juiste datum -zie hierboven- invullen).

Bezoekers Registratie | Tweede Kamer der Staten-Generaal